Week 15: the Devon County Show - Reisverslag uit Sidmouth, Verenigd Koninkrijk van Thomas Janssen - WaarBenJij.nu Week 15: the Devon County Show - Reisverslag uit Sidmouth, Verenigd Koninkrijk van Thomas Janssen - WaarBenJij.nu

Week 15: the Devon County Show

Door: Thomas Janssen

Blijf op de hoogte en volg Thomas

19 Mei 2018 | Verenigd Koninkrijk, Sidmouth

Dag Nederland! Ik vind het zo ontzettend leuk om te horen dat jullie af en toe eens meelezen wat er allemaal gebeurd in Engeland, en dat de blogs zo leuk worden gevonden door verschillende mensen.

Zonder veel oponthoud zal ik dan ook vandaag weer vertellen wat ik allemaal heb uitgespookt deze week.
Deze week mochten we een nieuwe stagiair verwelkomen. Ook een Nederlander, en ook van de HAN. Deze nieuwe stagiair volgt de pabo en zal dan ook vooral in het primair onderwijs gedeelte van de school zijn dagen vullen.
Omdat een ervaren staflid hem wegwijs mocht maken in de school, de dagelijkse gang van zaken en het boarden, mocht hij de hele dag over mijn schouder meekijken.

Mijn hele vrije woensdag heb ik samen doorgebracht met deze toffe nieuwe collega. We hebben vooral veel gekletst, en het pedagogisch prioriteitenspel gedaan. Hierover in de onderwijskoffer natuurlijk meer. Maar om een tipje van de sluier op te lichten, het is zeer interessant om te zien hoe een toekomstig geschiedenisdocent en een toekomstige basisschool leraar dit spel spelen.
Om hem écht welkom te heten in Engeland zijn we woensdagavond met een klein groepje; een van de onderhoudsmonteurs van de school, mijn boardingcollega uit Zwitserland, hij en ik de kroeg in gedoken. Onder het genot van wat alcoholische drankjes hebben wij de avond weg gekletst en de Europa League finale op groot scherm gekeken.
Al met al een zeer leuke avond. Deze nieuwe collega en ik hebben dan ook alvast afgesproken om aanstaande zaterdag avond opnieuw naar de pub te gaan, om de Champions League finale te gaan bekijken.

Donderdag was het natuurlijk weer tijd voor wat Religious Studies met Year 10. Het is en blijft een school hier, wat betekent dat de communicatie niet altijd vlekkeloos is. Hun summer assessment is dan ook niet aanstaande donderdag, maar de donderdag na de week vakantie van volgende week. Zij waren duidelijk opgelucht toen ik hen dit mededeelde. Wij hebben de les voornamelijk besteed aan het herhalen van stof, en bespreken waar de nadruk op ligt voor het studeren.

De weekendactiviteit van deze zaterdag was de Devon County Show. Als het ware is dit dé culturele activiteit voor de boarders. De County Show is op een groot terrein, speciaal voor festivals, niet ver van St. John’s af. Dit was hooguit een half uurtje rijden. Op dit reusachtig grote terrein stonden overal tenten, kraampjes en dieren. Om maar eens wat te noemen, er waren alpaca’s, cavia’s, konijnen, vee en paarden. De eigenaren van deze dieren waren hier natuurlijk om prijzen te winnen. Enkele prijzen die ik gezien heb waren “Beste fok varken,” “Mooiste kalkoen,” die naar mijn mening tevens de lelijkste was, en “Schaap met het zachtste wol.” Kortom, voor elk dier was er wel een categorie.
Naast de boerenmarkt was er ook een kermis waar kinderen zich uit kunnen leven. Helaas was deze kermis meer voor een iets jongere leeftijd dan onze boarders. Na een uur of twee over de County Show gewandeld te hebben waren zij er dan ook wel klaar mee.
Dit in tegenstelling tot mijzelf, die zeer genoten heeft van de lelijke kalkoenen, de cavia’s en de wollige alpaca’s. Toen we een groot rondje over de Country Show hadden gewandeld zijn we in de schaduw van een grote tent gaan zitten. In deze tent stond een groot scherm met speakers; het was natuurlijk ook tijd voor een koninklijk huwelijk. Nadat de bevlogen Amerikaanse priester was uitgesproken en de ringen waren uitgewisseld hebben wij nog een klein rondje over de markt gemaakt. Hierna hebben we de kinderen bij elkaar gezocht en zijn we terug naar de bus gegaan.
Kennelijk was er ergens een plastic speelgoed kraampje op de markt, want alle jongens stapten de bus in met plastic geweren die geluid maken als je de trekker overhaalt.
Bij terugkomt op St. John’s heb ik nog kort in het zwembad gezwommen, en zo kwam er weer een einde aan mijn werkweek.

  • 21 Mei 2018 - 13:11

    Corien Vuurman:

    Dag Thomas,

    Weet dat wij jouw verhalen waarderen en er altijd naar uitzien.
    Wat leuk te lezen over de county show....schaap met de zachtste wol...dat hebben wij hier niet, toch?
    Het ga je goed en geniet met volle teugen!
    Vriendelijke groet, Corien Vuurman

  • 23 Mei 2018 - 20:32

    Mirian Janssen:

    Ook ik lees met veel plezier je blog. Groetjes uit Steyl

  • 24 Mei 2018 - 09:32

    Kees-Jan:

    Hoi,
    Ik sluit me helemaal bij Corien aan: het is echt iedere keer weer leuk om je verhalen te lezen. Blijf dus gewoon schrijven... :-)
    groetjes,
    Kees-Jan

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Thomas

Hallo allemaal, Ik ben Thomas, docent geschiedenis in opleiding aan de HAN Hogeschool te Nijmegen. Vanaf januari tot aan juli zal ik in Devon, Engeland verblijven. In dit reisdagboek zal ik in het kader van de minor Internationaal Perspectief in het Buitenland mijn ervaringen delen over mijn verblijf in St. John's School.

Actief sinds 21 Nov. 2017
Verslag gelezen: 196
Totaal aantal bezoekers 8918

Voorgaande reizen:

10 Januari 2018 - 12 Juli 2018

St. John's International School, Sidmouth.

Landen bezocht: