Week 12: De Indiërs gaan er weer vandoor - Reisverslag uit Bath, Verenigd Koninkrijk van Thomas Janssen - WaarBenJij.nu Week 12: De Indiërs gaan er weer vandoor - Reisverslag uit Bath, Verenigd Koninkrijk van Thomas Janssen - WaarBenJij.nu

Week 12: De Indiërs gaan er weer vandoor

Door: Thomas Janssen

Blijf op de hoogte en volg Thomas

28 April 2018 | Verenigd Koninkrijk, Bath

Een dagje later dan normaal, maar dat mag de pret niet drukken. Er is dan ook weer genoeg gebeurd, zeker met onze vrienden uit India.
De week begon rustig. Nou ja, rustig? Met zo’n 43 boarders heb je eigenlijk geen momentje rust. Ze kunnen voor elk vraagje op je deur kloppen. Het is natuurlijk heel makkelijk voor hen, als ze het even niet weten kunnen ze van alles vragen. Maar als je een dagje vrij hebt, en vier keer op je deur geklopt wordt, dan begin je wel wat meer kortaf te worden in je antwoorden.
Op woensdag was het weer tijd voor belangrijke schoolse zaken. Ik mocht de RS map voor Year 10 ontvangen van de vorige docente. Hierin was alle informatie omtrent het curriculum te vinden. Het ging in deze bespreking dan ook voornamelijk over wat er deze periode met de leerlingen gedaan moet worden. Over drie weekjes moet ik een “formal examination” bij ze afnemen. Dit houdt eigenlijk niet meer in dan een toets die op hun rapport komt. Er zijn, gelukkig voor hen en voor mij, geen examens voor RS op het einde van dit jaar. Mijn taak zal zijn om ze door dit “formal exam” heen te helpen, en dan zo ver mogelijk te komen in het volgend hoofdstuk.
Mocht nog niet geheel duidelijk zijn RS is: Religious Studies is een soort maatschappijleer – geschiedenisachtig vak wat voornamelijk gaat over de verschillende invloeden van religie in de samenleving. Ook gaat het over de mening van verschillende groepen over bijvoorbeeld de kerkelijke mening over anticonceptie middelen, of scheiden. Een redelijk breed vak dus, waar ik mee aan de slag blijf met Year 10 tot de zomervakantie.

Vrijdag was een zeer interessante dag. We hadden twee assembly’s, of bijeenkomsten. De eerste was bij elkaar geroepen door de Bombai Scottish India school, onze vrienden uit India. Zij waren dol enthousiast over hun tijd hier en wilde ons graag bedanken door middel van een show in de kapel. Voor de ogen van alle leerlingen zongen zij voor ons, en voerden typisch Indiase dansen voor ons uit. Na luid applaus hebben we over en weer elkaar bedankt voor de twee leuke weken die we met elkaar mochten beleven. Op zondag zouden zij vertrekken.
Een uurtje later was er in het kader van natuur- en scheikunde een gastspreker. Dr Nathan Mayne, Senior Lecturer in Astrophysics aan de universiteit van Exeter kwam ons wat vertellen over het milieu en exoplaneten. Dat zijn planeten buiten ons zonnestelsel. Volgens Dr Mayne zijn er in de wereld maar vier anderen die net zo deskundig zijn als hij op dit gebied. Dit zegt heel wat over de kwaliteit van sprekers die zomaar naar St. John’s komen. Ik vond het een zeer leerzaam verhaal wat hij ons vertelde.

Zaterdag was het tijd voor een van de langverwachte tripjes voor sommige boarders: rugby! Allemaal de bus in richting Exeter. Voor de India groep was er nog tijd om te winkelen, maar wij gingen door naar Sandy Park, de thuisbasis van de Exeter Chiefs. Voor de geïnteresseerde, Exeter Chiefs staan momenteel bovenaan in de hoogste rugby divisie van Engeland. Het beloofde dus een spannende wedstrijd te worden tegen de Sale Sharks.
Na een goede wedstrijd met flink wat tackles, try’s, scrum’s stond er een stevige 34-17 overwinning op het bord voor de Chiefs. Nou zal ik eerlijk toegeven dat het spel toch iets te vaak stil lag naar mijn mening. Ik hou het liever bij voetbal, maar de sfeer binnen en rondom het stadion was goed, en dat voelde je. Ik kan mij dus heel goed voorstellen dat rugby ook een belangrijke sport is in Engeland.
Dat de leerlingen van de Indiagroep zeer vriendelijk waren merkte ik zaterdagavond wel. Toen zij allemaal op tijd terug naar hun slaapzaal gingen om zondagmorgen op tijd weer te vertrekken, werd zelfs Mr. Janssen nog uitbundig bedankt voor hun goede tijd hier. Tevens werd ik door een van de twee docenten die meekwamen hartelijk uitgenodigd om ook eens voor een periode naar hun te komen. Ik zal die zeker in het achterhoofd houden, maar dan zal ik eerst moeten leren om pittig te kunnen eten.

  • 30 April 2018 - 14:06

    Kees-Jan:

    Hoi,
    Wat leuk al die bijeenkomsten! En ook erg afwisselend. Vinden de lln dat ook of is het voor hen verplichte kost?
    Rugby in GB is helemaal te gek, vind ik. Ik was 2 jaar geleden zelfs bij een wedstrijd om het wereldkampioenschap in Newcastle. Sindsdien ben ik helemaal weg van de sport. Hoe was dat voor jou?
    Groetjes!
    Kees-Jan

  • 30 April 2018 - 14:08

    Corien Vuurman :

    Dag Thomas,
    Wat een belevenissen en wat een goede sfeer!
    Wie weet wordt India jouw volgende stap.
    Wij genieten op dit moment van de meivakantie.
    Ik wens je een goede tijd en heel veel succes met de afronding toe!
    Vriendelijke groet Corien Vuurman

  • 30 April 2018 - 20:44

    Thomas Janssen:

    Dag Kees-Jan,
    De sfeer was heel gezellig bij de rugby wedstrijd. Heel erg sportieve fans ook.
    Alleen de plekken waren niet héél fantastisch, maar we hebben toch genoten.

    Dag Corien,
    Geniet lekker van je meivakantie. We zien elkaar voor je het weet weer!

    Groet,
    Thomas

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Thomas

Hallo allemaal, Ik ben Thomas, docent geschiedenis in opleiding aan de HAN Hogeschool te Nijmegen. Vanaf januari tot aan juli zal ik in Devon, Engeland verblijven. In dit reisdagboek zal ik in het kader van de minor Internationaal Perspectief in het Buitenland mijn ervaringen delen over mijn verblijf in St. John's School.

Actief sinds 21 Nov. 2017
Verslag gelezen: 181
Totaal aantal bezoekers 8901

Voorgaande reizen:

10 Januari 2018 - 12 Juli 2018

St. John's International School, Sidmouth.

Landen bezocht: