Week 7: Koning Winter - Reisverslag uit Sidmouth, Verenigd Koninkrijk van Thomas Janssen - WaarBenJij.nu Week 7: Koning Winter - Reisverslag uit Sidmouth, Verenigd Koninkrijk van Thomas Janssen - WaarBenJij.nu

Week 7: Koning Winter

Door: Thomas Janssen

Blijf op de hoogte en volg Thomas

03 Maart 2018 | Verenigd Koninkrijk, Sidmouth

“Mr. Janssen, why do they all know you?” Is het te vroeg om mij een BS’er te noemen; een Bekende Sidmouther? Maar niet helemaal onverwachts was deze reactie van de Spaanse boarders die mee gingen naar het lokale kerkje afgelopen zondag. Zij hebben zelf ook persoonlijk ondervonden hoe verwelkomend de gemeenschap hier is. In Sidmouth valt altijd wat te beleven. Op een dag komt een Nederlandse stagiair binnengewandeld. Niet veel later neemt hij een paar Spanjaarden mee, die uiteraard aan alle belangstellenden voor worden gesteld.

Afgelopen week heb ik flink mijn les zitten voorbereiden die ik vrijdag ging geven. De docente wees mij op onderwijskundig gebied op een paar eigenschappen van de leerlingen waar ik aan moest denken. Het niveau is vergelijkbaar met het Nederlandse VMBO. Aan mij dus om ervoor te zorgen dat de les actief en aansprekend genoeg is voor de leerlingen. De Nederlandse Opstand, samen met wat activiteiten over Karel de Vijfde en de Reformatie; dat is wat het ging worden. Een korte samenvattingsopdracht en een quiz over Katholicisme, Protestantisme en Calvinisme. Stukjes tekst lezen, verdelen en samenvatten. Een informatieve video kijken, vragen beantwoorden. Alles van zeer vakdidactische kwaliteit uiteraard. Alles was in kannen en kruiken voor vrijdag.
En toen kwam Koning Winter.
Donderdagmiddag viel de sneeuw nog mee, maar in de vroege uurtjes van vrijdag tot aan vrijdagnacht is er geen moment geweest waarop Sidmouth niet iets witter werd. Op donderdag werden de schoolbusjes, die leerlingen ’s ochtends oppikken en in de namiddag terugbrengen, geschrapt. Reden? In Sidmouth wordt sneeuw geschoven noch gestrooid. Voor de boarderleerlingen en de leerlingen die toch naar school waren gekomen kwam een geïmproviseerd programma. Rond een uur of drie werd de aftocht geblazen en kwam de schooldag al tot een eind.
Er werd besloten om vrijdag de school maar gesloten te houden, er was geen doorkomen meer aan in de vallei van de Sid. Overigens niet plaatselijk, maar héél zuidwestelijk Engeland kreeg de volle laag. Er kwam ook vrijdag dus een alternatief programmaatje voor de leerlingen om ze te vermaken.
Zaterdag stond de bioscoop op het programma. De heuvel afglijden naar de bioscoop was een optie, maar hoe komen we dan terug? Kortom, het weer gooide weer roet (of sneeuw) in het eten. Zaterdag was alweer de laatste dag die we compleet moeten aanpassen om het weer. Er was niks dan regen, maar gelukkig ging het dooien. Zondagmorgen was alle sneeuw al weer weg geregend en gesmolten. Voor het weer hoef je natuurlijk niet naar Engeland.

Het programma voor mij is onveranderd. Aanstaande maandag is het een ouderwets bekende ouderavond. Ouders van alle leerlingen uit de omgeving komen met docenten praten over de prestaties van hun kroost. Om logistieke redenen is dit natuurlijk niet mogelijk voor de meeste boarderleerlingen, daarom is het de rol van mij als Boardingstaff, om als ouder/verzorger op te treden voor deze leerlingen.
Op het gebied van mijn docentschap staat mijn les voor vrijdag ook nog steeds op de planning, en ik kijk er erg naar uit.

  • 05 Maart 2018 - 20:30

    Kees-Jan:

    Wat maak je veel mee daar! Die les komt vanzelf: het is leuk om al die sneeuw en de daarbij horende chaos mee te maken. Maar ik denk dat ze jou sowieso niet zo snel gek maken, of wel?
    Veel plezier deze week en succes bij je les!
    Kees-Jan
    PS kan je kahoot gebruiken in je klas: hebben ze een telefoon bij zich in de klas?

  • 06 Maart 2018 - 09:15

    Corien Vuurman:

    Dag Thomas,

    Goed om weer van je te horen en leuk om al je belevenissen aldaar te lezen!
    Wat een ervaring!

    En dan al die sneeuw!

    Ik wens je nogmaals heel veel succes en plezier toe!

    Vriendelijke groet,

    Corien Vuurman

  • 07 Maart 2018 - 11:57

    Thomas Janssen:

    Dag Kees-Jan,
    Nee, zeker niet. Telefoons zijn absoluut niet toegestaan op school.
    De telefoons van de boarderleerlingen zijn in de afgesloten kast tot na school.
    Sommige jaren gebruiken wel tablets, maar niet iedereen. Dus dat is helaas ook geen oplossing.

    Groet,
    Thomas

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Thomas

Hallo allemaal, Ik ben Thomas, docent geschiedenis in opleiding aan de HAN Hogeschool te Nijmegen. Vanaf januari tot aan juli zal ik in Devon, Engeland verblijven. In dit reisdagboek zal ik in het kader van de minor Internationaal Perspectief in het Buitenland mijn ervaringen delen over mijn verblijf in St. John's School.

Actief sinds 21 Nov. 2017
Verslag gelezen: 192
Totaal aantal bezoekers 8914

Voorgaande reizen:

10 Januari 2018 - 12 Juli 2018

St. John's International School, Sidmouth.

Landen bezocht: