De eerste week - Reisverslag uit Sidmouth, Verenigd Koninkrijk van Thomas Janssen - WaarBenJij.nu De eerste week - Reisverslag uit Sidmouth, Verenigd Koninkrijk van Thomas Janssen - WaarBenJij.nu

De eerste week

Door: Thomas Janssen

Blijf op de hoogte en volg Thomas

14 Januari 2018 | Verenigd Koninkrijk, Sidmouth

Na een mooi busritje door de lucht van Schiphol naar Exeter begon dan na weken voorbereiding mijn Engelse avontuur. Ik werd hier opgewacht door de Housemaster, een soort papa voor alle leerlingen in boarding, Richard Allen.

Bij aankomst was ik aardig verrast op een positieve manier. Het kasteel, ja het lijkt wel een kasteel, lijkt het wel een beetje op het bekende Zweinstein. Dit lag er erg mooi bij in het zonlicht van een zeldzaam zonnige Engelse dag.
Al bij binnenkomst ontmoette ik enkele collega's, zoals Sharon Chamberlain-Keen, hoofd van de Humanities afdeling en docente Aardrijkskunde, zij was aardig verrast dat ze er een geschiedenis stagiair bij kreeg. Direct nodigde ze mij uit om mee te komen naar Totnes Castle donderdag. Mijn eerste reisje was dus al een feit.

Op een uurtje rijden ten Zuid-Westen van Sidmouth ligt het kleine plaatsje Totnes. Rond het jaar 1066 was dit echter een heel belangrijk plaatsje aan de rivier Dart. Zo belangrijk zelfs dat William the Conqueror een van zijn belangrijkste leenmannen er een kasteel liet bouwen. De resten van dit stenen vestingwerk zijn nog altijd te bezoeken op de heuvel die uitkijkt boven Totnes en de Dart.

Zaterdag moest Exeter er toch echt aan geloven. De boarders van St. John's school, samen met hun kersverse boarding staflid Mr. Janssen kwamen de binnenstad onveilig maken. Exeter is een stadje dat bekend is om twee dingen: 1) de universiteit, 2) JK Rowling heeft gestudeerd aan die universiteit. Sharon Chamberlain-Keen wist mij te vertellen dat Rowling, de schrijfster van de toepasselijke boekenserie, veel inspiratie voor plaatsnamen hier uit de buurt heeft.
In Exeter was het vervolgens aan ons groepje om uit de Escape Room te ontsnappen. Wij moesten door het uitvogelen van verschillende puzzels en rekensommen een medicijn in een tijdmachine terugsturen naar het heden. Hier hadden we een uur de tijd voor. Met nog ruim (!) één minuut en twintig seconden op de klok ontsnapten we dan eindelijk.

Zondag ben ik het dorp Sidmouth in gegaan. Ik kwam op het idee om even naar de mis in het lokale Katholieke kerkje gegaan. Hier werd ik zeer hartelijk ontvangen door de lokale gelovigen en priester Paul. Na afloop van de mis heb ik met deze vriendelijke mensen nog thee gedronken in een klein zaaltje.

Volgende week zal ik jullie wat meer vertellen over wat ik precies doe in de school, en met het boarden. Tot dan! See you!

  • 15 Januari 2018 - 17:41

    Kees-Jan:

    Hallo Thomas,
    Wat een begin! Jij zult geen tijd voor heimwee krijgen met zoveel te doen en zulke aardige mensen. Heel veel plezier de komende tijd!
    Kees-Jan

  • 15 Januari 2018 - 20:52

    Mirian Janssen:

    Thomas hoe leuk is dit. Ik kan vanaf nu ook jouw Engelse avontuur volgen. Veel plezier! Groetjes Mirian

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Thomas

Hallo allemaal, Ik ben Thomas, docent geschiedenis in opleiding aan de HAN Hogeschool te Nijmegen. Vanaf januari tot aan juli zal ik in Devon, Engeland verblijven. In dit reisdagboek zal ik in het kader van de minor Internationaal Perspectief in het Buitenland mijn ervaringen delen over mijn verblijf in St. John's School.

Actief sinds 21 Nov. 2017
Verslag gelezen: 187
Totaal aantal bezoekers 8918

Voorgaande reizen:

10 Januari 2018 - 12 Juli 2018

St. John's International School, Sidmouth.

Landen bezocht: