Week 9 & 10: Zusterscholen en Sportcompetitie - Reisverslag uit Sidmouth, Verenigd Koninkrijk van Thomas Janssen - WaarBenJij.nu Week 9 & 10: Zusterscholen en Sportcompetitie - Reisverslag uit Sidmouth, Verenigd Koninkrijk van Thomas Janssen - WaarBenJij.nu

Week 9 & 10: Zusterscholen en Sportcompetitie

Door: Thomas Janssen

Blijf op de hoogte en volg Thomas

24 Maart 2018 | Verenigd Koninkrijk, Sidmouth

Misschien een weekje later dan verwacht, maar ik heb jullie dan ook veel te vertellen!

Een boardinggroep van slechts achttien leerlingen is in vergelijking met voorgaande periodes eigenlijk maar een klein groepje op St. John’s. Daar kwam afgelopen twee weken verandering in, want wij mochten wat gasten ontvangen!
In de nacht van 14 op 15 maart kwam een klasje basisschoolleerlingen logeren. Elk jaar mag Year 3, kinderen in de leeftijd van een jaar of 6-7, een nachtje komen slapen op school. Erg spannend natuurlijk allemaal voor hen. Na school op school blijven, avondeten in de zaal die zij normaal alleen voor lunch gebruiken, en dan slapen in de grote slaapzalen boven in de school die ze nog nooit hebben gezien. Omdat zij nog zo jong zijn moesten zij natuurlijk op tijd naar bed, maar toen begon het feest pas eigenlijk. Bang in het donker, tweemaal per kwartier uit bed om naar de wc te gaan en elkaar plagen met een zaklampje, zijn kleine kinderen in de slaapzaal naast jouw slaapkamer niet fantastisch? Rond een uur of elf waren ze eindelijk stil, in bed, en werd er niks meer van hen gehoord. Maar om 6 in de morgen begon het feest weer! Terwijl Mr. Janssen zich nog even wilde omdraaien klonk er geschreeuw en geren op de gang van mijn verdieping. Echter, niet mijn probleem! Ik had een vrije dag. Toen we uitgeput aan het ontbijt verschenen bleek dat het bij de meisjes niet veel beter was; zij rende namelijk al rond een uur of 4 in de morgen over de gang.
Vrijdag de 16e heb ik weer een mooie les neer kunnen zetten voor Year 9 in Religious Studies. Het kijken van een video terwijl ze er vragen over beantwoorden op een stencil werd blijkbaar niet veel gedaan in hun klas, zij waren er namelijk erg enthousiast over.
Zaterdag zijn we met de boarders naar Exeter gegaan, naar Clip ’n Climb, een ruime hal vol verschillende klimmuren. Terwijl buiten de sneeuwvlokken weer begonnen neer te dwarrelen waren wij muren aan het beklimmen. In de nacht mochten we een groep leerlingen van de zusterschool Eirís (door Engelsen uitgesproken als “Irish”) ontvangen. Zij kwamen uit La Coruña, Spanje, en arriveerde op St. John’s rond een uur of 12 in de nacht. Door de sneeuwval en de lange rit van London Heathrow naar Sidmouth kwamen zij later dan verwacht aan.

Alweer sneeuw? Ja. De hele nacht van zaterdag op zondag heeft het lichtjes gesneeuwd. Sommige Eirís leerlingen zagen toen pas voor de tweede keer sneeuw in hun leven. In de morgen aan het ontbijt zagen we dat de groep leerlingen in boarding nu tweemaal zo groot was. Na het ontbijt was het idee dat ik de Eirís leerlingen en hun docenten even meenam voor een wandeling naar de zee. Helaas had de rustige sneeuwval ondertussen plaatsgemaakt voor een heuse sneeuwstorm. Tegen de tijd dat we bij de zee aankwamen, waren we een groep sneeuwpoppen. We zijn toen maar weer gauw de heuvel terug opgelopen om weer op te warmen met warme chocomel, sport in de sporthal in wat zwemmen in het warme zwembad.
De daaropvolgende dagen waren eigenlijk vrij normaal, ondanks dat we nu met een grotere groep kinderen zaten. Gelukkig waren onze vaste boarders bereid om de Eirís kinderen wat wegwijs te maken, en werden er echte vriendschappen gesloten, ook al waren deze voor enkele dagen. Op donderdag was het namelijk al weer vertrekdag voor hen. Er zijn dan ook een boel knuffels gegeven, en wat tranen gevloeid. Enkele weken later zien enkele elkaar echter weer, wanneer St. John’s studenten naar La Coruña op uitwisseling gaan.
Was het nu tijd voor wat rust? Zeker niet. Rond een uur of elf vertrokken de Eirís leerlingen, maar de groep van de zusterschool Levante uit València was met de lunch al aanwezig. Ondanks dat dit een wat kleiner groepje is, is het zeker nog gezellig druk hier.

Afgelopen week was het “Shake off sugar week”. In het kader van verstandig met suiker omgaan was er vrijdag een lezing door een voedingsspecialist over de gevolgen van teveel suiker in ons alledaagse dieet. Om naast een lezing de dag ook actief te maken voor de leerlingen was er een sportmiddag voor de leerlingen met een interhouse competition. Tijdens de sportmiddag speelden de leerlingen uit de vier huizen, Founders, St. Peters, St. Pauls and mijn eigen St. Catherine’s tegen elkaar. Omdat het bijna Pasen is, stond de sportmiddag in het tegen van Pasen. Er moesten platte papieren eitjes zo snel mogelijk gevonden worden, er moest een klein parcours afgelegd worden, en tot slot moesten twee leerlingen per huis een ei plakken op de billen van een paashaas. St. Catherine’s kwam als winnaar uit de bus door het winnen van twee van de vijf spellen. Let op, de foto die je onderaan vindt is van de Junior's sportmiddag. Zelf ben ik voornamelijk druk bezig geweest in de Senior sportmiddag, de middelbare school leeftijdsgroep dus. De middag werd afgesloten met een potje trefbal, twee huizen samen tegen de andere twee.
En dat brengt ons weer naar vandaag. Na een wandeling via de rivier de Sid richting de kust vanmiddag, en een avond gevuld met zwemmen en sporthal weet ik zeker dat de Levante leerlingen zich prima vermaken. Zij vertrekken in de loop van maandag weer.

Aan het einde van deze periode vertrekken er natuurlijk veel anderen. Enkele boarders verlaten ons definitief, om weer naar school te gaan in hun eigen land. Wel kunnen we ons na Pasen verheugen op de komst van een grote groep leerlingen uit India. Ik ben zeer benieuwd.
Dinsdag vertrek ook ik. St. John’s is voor twee weken gesloten tijdens Pasen. Zaterdag de 14e vlieg ik weer terug voor mijn derde van de vier zes-weekse periodes hier. Ik hoop jullie dus graag weer te zien in mijn blog op 21 april.
Tot dan!

• 25 Maart 2018 - 09:42

Kees-Jan:

Hoi,
    Wat maak je toch veel mee daar! Het is voor mij echt een onbekende wereld en ik vind het fijn dat je zo goed beschrijft hoe het voor de kinderen is om daar op school te zijn. Stal je voor: na school op school blijven (zoals je schrijft): dat kunnen wij helemaal niet voorstellen.... Waren sommige kinderen niet verdrietig en hadden heimwee?
    Fijn weekend en een mooie week toegewenst!
    Kees-Jan