Week 19: Activiteitenweek - Reisverslag uit Londen, Verenigd Koninkrijk van Thomas Janssen - WaarBenJij.nu Week 19: Activiteitenweek - Reisverslag uit Londen, Verenigd Koninkrijk van Thomas Janssen - WaarBenJij.nu

Week 19: Activiteitenweek

Door: Thomas Janssen

Blijf op de hoogte en volg Thomas

16 Juni 2018 | Verenigd Koninkrijk, Londen

Goedemiddag Nederland!
Zoals de titel al verklapt was het afgelopen week activiteitenweek op St. John’s. Dit betekende dat jaar 7, 8 en 9 de hele week verschillende activiteiten en tripjes hadden. Natuurlijk waren er voor deze leerlingen geen gewone lessen deze week. Dit had ook voor mij een gevolg, namelijk dat ook ik een heel leeg rooster heb. Heerlijk natuurlijk, niks doen, maar niets is minder waar als je dagelijks in de weer bent met de boarders.

Maandag mochten we een paar nieuwe tijdelijke boarders verwelkomen. Deze kinderen komen uit de jaren 7, 8 en 9, en boarden een weekje omdat dit nou eenmaal makkelijker was in verband met de uitstapjes op dinsdag en donderdag. In de avond moesten ze zeer op tijd naar bed, omdat maandag om vijf uur de spreekwoordelijke wekker zou gaan. In werkelijkheid ging mijn wekker vijf voor vijf, om alle boarders wakker te maken. Ik mocht namelijk mee op het uitstapje van dinsdag, London!

Opstaan om vijf in de ochtend, ontbijt half zes, vertrek van school zes uur stipt. Dat was ons schema voor vertrek. Na een busrit van een uur of vier kwamen we aan in “The City.” De buschauffeur zette ons af vlakbij de London Eye, het grote reuzenrad aan de Thames. In de coupé was volop gelegenheid om rond te kijken en foto’s te maken van London. Zo kon je het zakendistrict zien, Buckingham Palace en natuurlijk de House of Parliament.
Na de London Eye was er tijd om even te lunchen, alvorens wij ons zouden wagen aan de London Dungeons. In deze attractie staat de geschiedenis van London centraal. Deze wordt door verschillende acteurs en actrices vertolkt in donkere kamers en gangen. Zo zijn we veroordeeld tot landverraders door deel te nemen aan Guy Fawkes “gunpower plot,” hebben we in een pesthuis gezeten tijdens de Zwarte Dood, we zijn ontsnapt aan de Great Fire of London, oog in oog gestaan met Jack the Ripper alvorens we allemaal zijn opgehangen aan de galg voor onze misdaden.
Na de dungeons zijn we langs de Houses of Parliament gewandeld, naar Westsminster Square waar Winston Churchill, leunend op zijn wandelstok, vanaf zijn stokkel een oogje in het zijl houdt.
Hierna zijn we tot Leicester Square gewandeld, waar ruimte was om nog wat te eten en rustig te zitten. Niet veel later zijn we allemaal naar Buckingham Palace gewandeld voor thee en scones met de koningin. Helaas is dit laatste niet gebeurd, maar Buckingham Palace blijft een imposant optrekje om te bekijken. Het was nu rond een uur of zes, en de bus stond naast het paleis geparkeerd om ons weer op te pikken en terug naar school te brengen. Uiteindelijk waren we rond een uur of half twaalf terug op school, en konden we moe gewandeld naar bed. Bekijk ook zeker even de foto’s van London, onderaan de pagina.

Op donderdag waren er uiteraard geen lessen. Toch vond ik mijn Year 10 religious studies leerlingen. Omdat zij toch niks te toen hadden, heb ik die tijd aangegrepen om hun assessments met hen te bespreken. Immers hebben we nog maar een paar weken tot de zomer.
Terwijl ik dus dingen moest doen op school, waren de boarders zelf lekker naar Alton Towers, een zeer groot attractiepark met verschillende rollercoasters in de buurt van Birmingham.

Vrijdag werden er cupcakes gebakken door een docent en een mede stagiair. Ik heb daar natuurlijk graag met meegeholpen. Tot mij de taak werd toebedeeld om met de afwas te beginnen. Voordat ik er erg in had, stond ik kookgerei voor zeven groepjes kinderen af te wassen. Zeven roerkommen, zeven spatels, zeven cupcake oven bakken en ga zo maar door. Uiteraard was hier grote dankbaarheid voor, en kan ik rekenen op “een grote pint voor deze hulp!”, aldus de docent.
Na het afwassen moest ik snel door naar de Leavers Assembly. Als het ware de schoolverlaters ceremonie. Hierin konden alle schoolverlaters een korte speech geven, wat neerkomt op het bedanken van al hun docenten. De docenten hadden natuurlijk ook nog voor elke schoolverlater een woordje.
Tevens hebben we Portugal – Spanje gekeken. Medestagiair Micha, alle boarders en ik in de eetzaal. En niks is leuker dan de ergernis bij alle fanatieke Spaanse boarders te zien als Cristiano Ronaldo een hattrick maakt tegen Spanje. Natuurlijk weten Mr. Janssen en Mr. Jans als geen ander hoe je zout in de wonden strooit, door Ronaldo toe te juichen.

Zaterdagmorgen werd er nog wat voetbal gekeken, dit keer was het Frankrijk – Australië, zeer leuk voor al onze Franse boarders. De zaterdagmiddag activiteit deze week was naar de film in de bioscoop in Sidmouth. We zijn met de boarders naar Jurassic World: Fallen Kingdom gegaan. Erg passend natuurlijk bij de Jurassic coastline hier bij Sidmouth. Voor de mensen die niet bekend zijn met de Jurassic-filmreeks; het gaat over dinosauriërs in de moderne tijd.

Voor zaterdagavond heb ik een uitnodiging weten te bemachtigen voor de leavers prom. Deze avond was een speciaal etentje voor docenten, ouders en de schoolverlaters in een chique gedecoreerde kapel. Iedereen moest natuurlijk evenzeer chique gekleed komen, wat voor mij inhield dat ik een strikje moest lenen bij het hoofd van Humanities departement, om presentabel op het promdiner te verschijnen.
Tijdens dit diner kregen we verschillende heerlijke gerechtjes, mooi gepresenteerd door het keukenpersoneel. Zij kregen dan ook een flink applaus na afloop voor hun harde werk.

Volgend weekend is het tijd voor boarders kamp in nationaal park Dartmoor! Tijd om onze kampeerspulletjes dus uit de schuur te halen.

  • 18 Juni 2018 - 07:23

    Kees-Jan:

    Hoi,
    Wat veel activiteiten in 1 week! Leuk dat je aan alles mee kunt doen. Moet je er voor betalen of hoort het bij je baan/stage en betaalt de school? Zijn er speciale regels waar je je aan moet houden als begeleider?
    Veel plezier vandaag bij de wedstrijd van Engeland! :-)
    Kees-Jan

  • 25 Juni 2018 - 20:06

    Thomas Janssen:

    Dag Kees-Jan,

    Gelukkig inbegrepen bij mijn board en lodging is dat ik op alle tripjes gratis mee mag. Dan moet ik natuurlijk wel vragen of ik mee kan als begeleider. Toevallig zochten ze nog mensen voor het London tripje!

    Groet,

    Thomas

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Thomas

Hallo allemaal, Ik ben Thomas, docent geschiedenis in opleiding aan de HAN Hogeschool te Nijmegen. Vanaf januari tot aan juli zal ik in Devon, Engeland verblijven. In dit reisdagboek zal ik in het kader van de minor Internationaal Perspectief in het Buitenland mijn ervaringen delen over mijn verblijf in St. John's School.

Actief sinds 21 Nov. 2017
Verslag gelezen: 192
Totaal aantal bezoekers 8882

Voorgaande reizen:

10 Januari 2018 - 12 Juli 2018

St. John's International School, Sidmouth.

Landen bezocht: