Week 13: May holiday - Reisverslag uit Branscombe, Verenigd Koninkrijk van Thomas Janssen - WaarBenJij.nu Week 13: May holiday - Reisverslag uit Branscombe, Verenigd Koninkrijk van Thomas Janssen - WaarBenJij.nu

Week 13: May holiday

Door: Thomas Janssen

Blijf op de hoogte en volg Thomas

05 Mei 2018 | Verenigd Koninkrijk, Branscombe

Terwijl in Nederland de mussen van het dak vallen en de Meivakantie is aangebroken, is het ook in het land van de Sidvallei tijd voor een vakantie.
Een boardingcollega wilde graag van weekend met mij ruilen, waardoor ik vrijdag 4 mei tot en met maandag 7 mei een lang vrij weekend had. Dat kwam mij zeker goed uit, want ik mocht hoog bezoek ontvangen op St. John’s. Mijn ouders en mijn zusje kwamen een weekje op vakantie naar Devon, en wat hebben we toch veel kunnen doen in het Engelse zonnetje. Over deze vakantie zodadelijk meer, maar er moet natuurlijk ook nog gewerkt worden.

Op donderdag, de derde van mei, moest ik natuurlijk nog een lesje draaien met Year 10. Om hen klaar te stomen voor hun “Formal exam”, een toets die op hun rapport komt, heb ik ze een study tool gegeven. Zij moeten namelijk ontzettend veel verschillende meningen over thema’s leren. Om dit toch behapbaar te maken heb ik besloten om ze een grote tabel te geven, met daarin de verschillende thema’s. Op deze manier kunnen we deze samen invullen. Hopelijk is het resultaat volgende week donderdag een schema waarin alle meningen duidelijk naast elkaar genoteerd staan. Dat is een stuk makkelijker leren zou ik zeggen!

Daarnaast werd er in de avond nog een serieuze educatieve toevoeging aan mijn CV gedaan. Ik moest de zogenaamde OPUS internetcursus volbrengen. Hierin wordt de basis aangeleerd van medicijngebruik -en beheer op (boarding)scholen. Als een boarder zijn of haar vaste medicatie toegediend moet krijgen, mag ook ik dit nu doen.

Vrijdag was het dan eindelijk tijd voor een lang, warm weekendje vakantie. Na een korte rondleiding door de school met pap en mam op woensdag kon ik nu in de door hen gehuurde cottage gaan logeren. Op zaterdag besloten we het kleine plaatsje Bridport aan te doen, en de bekende badplaats Lyme Regis. Bridport bleek drukker dan verwacht, want juist op zaterdag was er een grote rommelmarkt gaande. Na twee uur over de markt lopen en een korte lunch zijn we naar de kust gegaan. Lyme Regis was bijna een mierenhoop. Het kwik tikte nog net geen twintig graden aan, maar voor de gemiddelde Engelsman was dit genoeg om in korte broek en polo aan het strand te gaan zitten. Wij zijn niet aan het strand gaan zitten, wij zijn het strand afgelopen, het dorp verkend en over de havenmuur gelopen. Het zijn dan nog wel ruim elf weken werken in Engeland, maar het vakantiegevoel bekroop mij toch wel in Lyme Regis.
Op zondag besloten we de hei op te gaan. Naar het grote Dartmoor National Park om precies te zijn. Dit is een reusachtig uitgestrekt park met gras, struikjes, hier en daar een verdwaalde boom, kleine kuddes koeien en paarden die los over de heide dwalen, en grote rotsformaties waar vanaf je de verre omtrek kunt bekijken. Dit landschap had zeker niet misstaan in een van Peter Jackson’s Lord of the Rings films.
Midden in Dartmoor ligt het pittoreske plaatsje Whitecombe-in-the-Moor, waar we een kleine lunch met typisch Engelse scones hebben genoten. Na Whitecombe zijn we via veel smalle weggetjes en uiteindelijk de snelweg weer naar de cottage teruggereden.
Maandag was mijn laatste vakantiedag. Deze wilde wij graag vullen met uitzicht op de zee. We zijn dan ook naar het buurdorpje van Sidmouth, Branscombe, gereden. Vanuit hier loopt een mooie route over de “Jurassic cliffs” naar het dorpje Beer. Lunch in beer, zonder bier wel te verstaan, was voor mij een kaassandwich. Hierna gingen we via het binnenland terug naar Branscombe. Het laatste stuk van dit pad had zomaar in een jungle aflevering van bekende bioloog Freek Vonk kunnen zitten, je liep hier aardig door een oerwoud met enkel de vogel -en insectgeluiden om je heen.

Na een laatste avondetentje was het tijd om weer terug te gaan naar St. John’s voor de laatste pakweg elf weken werk.
Wat wacht mij volgende week? Enkele collega’s zijn volgende week niet aanwezig, omdat er uitwisselingstripjes zijn naar La Coruña en Levante in Spanje, en Udine in Italië. De vaste geschiedenisdocente is ook op een van deze tripjes, wat toch weer twee extra lessen geschiedenis geven voor mij inhoud. Van een zonnige vakantie rollen we zo naar een les over de Tweede Wereldoorlog. Geen twee dagen zijn hier hetzelfde.

Ik zie jullie snel weer, cheers!

  • 09 Mei 2018 - 09:43

    Kees-Jan:

    Hoi,
    Het valt me op dat je echt heel verantwoordelijk werk doet, nu ook nog met het toedienen van medicijnen! Je groeit er volgens mij heel erg van.
    Leuk dat je ouders er waren! Ik kan me helemaal voorstellen dat dat ook vakantie voor jou was.
    Veel plezier de komende tijd!
    Kees-Jan

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Thomas

Hallo allemaal, Ik ben Thomas, docent geschiedenis in opleiding aan de HAN Hogeschool te Nijmegen. Vanaf januari tot aan juli zal ik in Devon, Engeland verblijven. In dit reisdagboek zal ik in het kader van de minor Internationaal Perspectief in het Buitenland mijn ervaringen delen over mijn verblijf in St. John's School.

Actief sinds 21 Nov. 2017
Verslag gelezen: 171
Totaal aantal bezoekers 8855

Voorgaande reizen:

10 Januari 2018 - 12 Juli 2018

St. John's International School, Sidmouth.

Landen bezocht: