Week 8: Eindelijk les! - Reisverslag uit Sidmouth, Verenigd Koninkrijk van Thomas Janssen - WaarBenJij.nu Week 8: Eindelijk les! - Reisverslag uit Sidmouth, Verenigd Koninkrijk van Thomas Janssen - WaarBenJij.nu

Week 8: Eindelijk les!

Door: Thomas Janssen

Blijf op de hoogte en volg Thomas

10 Maart 2018 | Verenigd Koninkrijk, Sidmouth

Dag allemaal, leuk dat jullie weer even checken hoe het mij in Sidmouth vergaat.

Nu alle sneeuw weer gesmolten is in de Sidvallei, en Devon zich weer in een waterig Engels zonnetje vindt, is het ook weer de gewone gang van zaken hier op school.
Afgelopen maandag was het dan zover: ouderavond.
Gevreesd door leerlingen die met hun ouders langs moeten gaan bij hun docenten. Daarnaast is het ook dé kans voor St. John’s om zich van haar beste kant te laten zien. Alle muur borden die zijn gevuld leerlingen moeten er weer spik en span uitzien om de gangen op te fleuren en de docenten moeten de best mogelijke indruk achterlaten bij de ouders die komen navragen hoe hun kroost presteert in hun lessen.
Voor leerlingen in boarding is het natuurlijk niet altijd even makkelijk om de ouders langs te laten komen voor een ouderavond. Voor kinderen uit de buurt is het geen probleem. Maar als pap en mam in Chili zitten is dit wel even een ander verhaal. Wij, de boarding staff, treden dan ook op als ouders voor deze leerlingen. Het was dan ook aan mij om met een van de boarderleerlingen mee te gaan. Met een kladblok in de aanslag heb ik samen met de leerling geluisterd naar de docenten. Ik maakte als de verantwoordelijke vaderfiguur korte aantekeningen over de gesprekjes. Uit privacy redenen kan ik hier natuurlijk niet te veel op in gaan, maar wees gerust, ze waren voornamelijk positief! Dan kan ik als papa van de boarders toch trots zijn op mijn tijdelijke kroost.

Vrijdag was het eindelijk zo ver. Mr. Janssen kon was les gaan geven over zijn koude kikkerlandje aan de andere kant van het water. Ik heb wel gemerkt dat de leerlingen het interessant vinden als een niet-Engelsman ze wat gaat leren. Zo verschillend zal het toch niet zijn?
De les werd zeer positief ontvangen door de leerlingen. Nadat ik het oorspronkelijke lesplan wat had bijgesteld naar een VMBO-vriendelijke versie, had ook ik er het volste vertrouwen in. Wat herhaling, een korte video en een leuke quiz activeerde de leerlingen om op te letten en mee te doen. De gene die de quiz het beste had gemaakt kreeg een prijs. Wat opviel is dat een klein competitie element erin verwerken een positieve uitwerking op de leerlingen had. De komende lessen Religious Studies zal ik dus verder gaan met dit klasje over Karel de Vijfde en de Nederlandse onafhankelijkheid.
Hoe nu verder met geschiedenis? De komende les ronden we daar Amerika in de jaren ’20 af. De docente gebruikte daar een zeer interessante instap voor het onderwerp segregatie en de KKK. Ze kondigde namelijk aan dat niemand huiswerk zou krijgen die les, behalve de drie leerlingen die een bril hebben. Vanuit deze instap kon zij uitleggen wat segregatie is, en hoe het voor kwam in Amerika.
De komende weken zullen we verder kijken naar het interbellum, en richting de Tweede Wereldoorlog gaan. Vaak een favoriet thema bij de leerlingen. Ik hoop hierin dan ook weer wat les te kunnen geven.
Dit weekend zijn we met de boarders en de aardrijkskunde docente de heuvels ingewandeld. We zijn vanuit de Sidvallei de heuvels opgeklommen naar het zogenaamde Salters Cross. Een kruising bovenop de heuvelrug. Vroeger kwamen schepen aan in Sidmouth met zout. Dit werd op ezels geladen, en de heuvels landinwaarts ingebracht om naar andere dorpen te brengen. Wij hebben modderige route zelf ook gewandeld, om vervolgens weer af te dalen naar school.

Zie jullie snel weer!
Greetings from Sidmouth

  • 13 Maart 2018 - 07:42

    Joke:

    Thomas wat een leuk verslag. Je schrijft het zo, dat ik bijna door de gangen loop en de spanning voel!
    Hopelijk doen jou "kinderen" het goed!

  • 13 Maart 2018 - 09:01

    Kees-Jan:

    Zo jong en dan al zoveel kinderen.... :-) Wat zal dat een aparte ervaring voor je zijn. En voor de kinderen natuurlijk ook: hoe gingen zij met jou als verantwoordelijke om?
    groetjes,
    Kees-Jan

  • 14 Maart 2018 - 12:38

    Corien Vuurman:

    Dag Thomas,

    Dank wederom voor je interessante verhalen.
    Ik ben heel benieuwd of de docenten op jouw stageschool kennis hebben genomen van de activerende werkvormen van David Leat. Succes met je lessen!
    Hier is de lente al begonnen!
    Vriendelijke groet, Corien Vuurman

Tags: Ouderavond, Les

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Thomas

Hallo allemaal, Ik ben Thomas, docent geschiedenis in opleiding aan de HAN Hogeschool te Nijmegen. Vanaf januari tot aan juli zal ik in Devon, Engeland verblijven. In dit reisdagboek zal ik in het kader van de minor Internationaal Perspectief in het Buitenland mijn ervaringen delen over mijn verblijf in St. John's School.

Actief sinds 21 Nov. 2017
Verslag gelezen: 262
Totaal aantal bezoekers 8880

Voorgaande reizen:

10 Januari 2018 - 12 Juli 2018

St. John's International School, Sidmouth.

Landen bezocht: